Защо модата все още е с младо лице

За митовете и реалността в световната борба с ейджизма

Преди година модната индустрия силно ни изненада, след като редица големи дизайнери предпочетоха възрастните жени за лица на марките си. Не говорим за супер моделите малко над  30, а за жени от 50 до 80 години. Медиите побързаха да направят изводи, че ейджизмът в модата е победен и най-накрая индивидуалността взе надмощие над младостта.

Година по-късно обаче Céline смени 80-годишната писателка Джоан Дидион с 22-годишният модел Вера Ван Ерп. Мястото на 56-годишната Mадона в рекламната кампания на Versace зае 21-годишната Джиджи Хадид. Карл Лагерфелд избра за лице на Chanel 16-годишната Лили-Роуз Деп,а 13-годишната дъщеря на Кейт Мос се появи на корицата на списание Vogue.Това с голяма вероятност ще ѝ донесе договор с някой голям фешън бранд.

И какво беше това? Две крачки назад след плаха крачка напред? Реално погледнато, това не е съвсем така. Маркетинговите екипи на големите брандове работят на принципа – “за всички по малко”. Аудиторията е толкова многолика, че единственият начин да не потънеш в огромния поток от информация, е да предложиш множество варианти и да не спираш на типажа – “млада, висока и слаба бялажена”. Да, супермоделът Кендъл Дженър представя роклята на Chanel по време на седмицата на високата мода в Париж, но за Оскарите Лагерфелд облича 55-годишната актриса Джулиана Мур със същия тоалет.

Този подход е още едно доказателство, че на първо място модата е история за печалба, а след това за социална позиция. По този въпрос най-честно се изказа Миучия Прада. Тя открито призна, че няма смелостта да кани възрастни модели.

Живеем в епохата на промените, но не трябва да очакваме, че те ще се случат веднага, след като няколко бранда едновременно са се сетили за наличието на бръчки и бели коси. Също така, е уместно да споменем, че зрелите жени в рекламите на премиум брандовете приличат на обикновени възрастни жени толкова, колкото и ние приличаме на млади дългокраки манекенки. Не говорим за изключения от правилото, разбира се. Зрелите жени в рекламата нямат пигментация на кожата или проблеми с гръбнака. Обратно – те са красиви слаби жени, които изглеждат потресаващо за възрастта си.

По-адекватно е да говорим за маркетинговата сила на отделните личности, независимо от възрастта им, отколкото за масово променяне на стандартите на красотата в модата. Силен пример за това е рекламната кампания на Dolce &Gabbana, посветена на 81-годишната София Лорен. Бръчките и белите коси не могат да попречат на харизмата и успеха на актрисата, образът ѝ ще се продава и италианските дизайнери са наясно с това.

Дизайнерите разбират, че модата като част от масовата култура и реалността, в която живеем, определено е включена в световната борба с възрастова дискриминация. Но е глупаво да твърдим, че сме в нова ера на красотата, след като няколко марки са привлекли красиви зрели жени. Засега сме в началото на промените.

Коментари

Още новини