Боряна Узунова, която свърза модата и екологията за по- добра планета

С благодарност към Свободна Европа!

Мода, ама каква! Явно това са си казали в Световния фонд за природата (WWF), когато са разглеждали сайта на Боряна Узунова - място, на което е събрана информация за всичко модерно, което едновременно с това е и добро за природата.

Сайтът се казва Kool and Konscious и от него се пазарува с по-чиста съвест, ако имате отношение към опазването на околната среда. А самата Боряна Узунова миналата седмица получи една от четирите награди на WWF за млад лидер, който активно участва в борбата за спасяване на планетата.

Имам три прости съвета за всички, които държат на добрия гардероб, казва Узунова във видео обръщение, публикувано на сайта на организацията. Първо, купувайте само това, което наистина ви харесва и което наистина ще носите. Ако ви трябва дреха за специално събитие, бихте могли просто да я вземете под наем. Второ, опитайте се да купувате естествени тъкани като бамбук, лен или коноп. Те не просто са по-удобни от дрехите, изработени от полиестер, но и няма да пръскат наоколо милиарди микрочастици, които замърсяват средата. И трето - опитайте се да удължите живота на дрехите, които вече не носите. Можете да ги рециклирате, като ги превърнете в друго нещо или просто да ги изпратите в магазин за дрехи втора употреба.

Младата лидерка напомня, че модната индустрия е сред най-големите замърсители на околната среда. Тя дава един пример: че производството на само една тениска отнема 2700 литра вода. Това превръща модната индустрия не само в замърсител, но и в инструмент за изпомпване на природните ресурси, докато цялата идея на екологичните организации е да се преборят за по-щадяща икономика. Такава, която максимално да оползотворява отпадъците и да осигурява цикличност в употребата на материали и ресурси. Това е и водещата идея зад създаването на Kool and Konscious.

Започнахме през 2018, като събрахме продуктите на няколко модерни марки в малък магазин в Хонконг, пишат инициаторите на идеята. "Но реакцията на клиентите беше толкова силна, че ето къде сме днес - онлайн, с близо 100 марки, чрез които потребителите получават устойчива мода".

WWF даде наградата на Узунова, като доуточни, че Kool and Konscious е и компания за хардуерни и софтуерни технологии, която улеснява производството на дрехи по поръчка. Нейната крайна цел е елиминирането на необходимостта от масово производство, което не само стимулира неустойчивото потребяване на ресурси, но и води до високи нива на замърсяване на атмосферата.

Боряна Узунова е завършила бизнес и инженерство в Лондонското училище по икономика и в Хонконгския университет по наука и технологии, от който излиза през 2017 г. с бакалавърска степен и сред най-силните по успех. Представяна е в поредицата на "Форбс" за 30 млади таланти под 30 години. Работила е като консултант по изграждането на стратегии за "Лореал". Говори четири езика.

Източник: Copyright (c) 2018. RFE/RL, Inc. Препубликувано със съгласието на Radio Free Europe/Radio Liberty, 1201 Connecticut Ave NW, Ste 400, Washington DC 20036.

Коментари

Още новини