Основната цел на Националния маскараден фестивал „Джамала“ е да представи пред съвременните поколения автентичните български традиции, свързани с кукерските игри и маскарадна обредност, и да допринесе за съхраняването и популяризирането на богатото българско фолклорно наследство.
Организатори на фестивала са Община Кюстендил, читалище „Братство 1869” и джамалджийски групи от общината.
Фестивалът се провежда под патронажа на Кмета на Община Кюстендил инж. Огнян Атанасов.
Второто издание на фестивала ще се проведе на 15 и 16 февруари 2025 г. в гр. Кюстендил.
Фестивалът е с конкурсен характер. В него могат да участват всички желаещи кукерски, сурвакарски, смесени и други маскарадни групи от страната, подали заявка за участие в определения срок.
УСЛОВИЯ ЗА УЧАСТИЕ
Групите представят специфичната за техния регион или населено място традиция на кукерските и сурвакарски игри. Изпълнението включва характерните за местната обредна култура специфики:
- словесен, музикален и пластичен диалект;
- типични персонажи;
- традиционни маски и облекло;
- придържане към спецификата на фолклорния първообраз в местната традиция.
ВРЕМЕТРАЕНЕ
Всяка група трябва да е готова 1 час преди часа на участието си по програма.
Всяка група демонстрира обичай или елемент от него в рамките на 20 минути.
При явяването на по-голям от очаквания брой групи, организаторите си запазват правото да намалят времетраенето за участие, за да осигурят изява на всички записали се групи в рамките на фестивала.
КРИТЕРИИ ЗА ОЦЕНКА
Групите ще бъдат оценявани по следните критерии:
- Характерност на представения обичай;
- Автентично облекло на участниците в групата, в т. ч. маски, атрибути, или тяхната вярна реконструкция;
- Артистичност на изпълнението;
- Спазване на традицията при пресъздаването.
ЖУРИ
Журито на фестивала се състои от професионалисти в областта на етнографията, етнологията и фолклорното изкуство.
Журито оценява представянето на групите и определя наградите веднага след приключването на конкурсната програма.
НАГРАЖДАВАНЕ
Резултатите от класирането на групите се обявяват официално в края на фестивала на 16 февруари 2025 г. и на интернет сайта на организаторите.
На всички групи ще бъдат връчени дипломи за участие.
Ще бъдат присъдени:
I-во място – 5000 лв.
II-ро място – 3000 лв.
III-то място – 1500 лв.
Специални и индивидуални награди, осигурени от организаторите.
ОБЩИ УСЛОВИЯ
Организаторите на фестивала подсигуряват на всички участници храна /сух пакет/ в деня на дефилиране.
Ще бъдат поети до 300 лв. транспортни разходи, свързани с участието на групите, пътуващи от градове/села, находящи се до 300 км от гр. Кюстендил и 500 лв. транспортен разход на групите, пътуващи от градове/села, ситуирани на повече от 300 км от гр. Кюстендил. Всички останали разходи са за сметка на участниците.
Такса участие не се дължи.
Организаторите си запазват правото да фотографират, филмират, записват и излъчват програмите на участниците (цялостно или фрагменти от тях) с цел реклама и архив на фестивала.
Краен срок за записване: 5 февруари 2025 г.
ЗАЯВКИТЕ СИ ИЗПРАЩАЙТЕ НА АДРЕС:
п.к. 2500 гр. Кюстендил, ул. „Патриарх Евтимий” №18
читалище “Братство 1869”
или на е-mail: chitalishte@bratstvokn.org
За всяка група попълнете и изпратете отделна заявка за участие.
До 10 февруари ще бъде изготвена програма за часа на Вашето участие, публикувана на www.bratstvokn.org
За контакти и повече информация:
тел.: 078/ 52 63 95 и 078/ 52 91 95