Азиатски октомври за „Аларма Пънк Джаз“

Първи концерт за доайена на японския авангарден джаз Масахико Сато в България и монголско-френско-българското фолк-рок трио Violons Barbares в афиша на „Аларма“ само ден след големия японски пианост  

Месечната програма на концертната поредица „Аларма Пънк Джаз“ в Зала „Сингълс“ на НДК за октомври 2024 е с акцент Азия. На 23 октовмри (сряда) за първи път в София ще гостува Масахико Сато, един от знаковите за японската джаз сцена пианисти, активно концертиращ от края на 50-те години на миналия век до днес. А само ден по-късно, на 24 октомври (четвъртък) – на същото място и по същото време публиката ще се срещне с монголско-френско-българското трио от Страсбург Violons Barbares (Енкхжаргал Дандарваанчиг – конеглаво манголско виолончело „мориин хуур“, Фабиен Гуйо – перкусии и Димитър Гугов – гъдулка).

MАСАХИКО САТО (р.1941, район Сумида, Токио) излиза на професионалната сцена като пианист още на 17, „акомпанирайки на танцьорки, илюзионисти и стриптизьорки в района Гинза“, както пише за него Джон Скофийлд (не китаристът, а писателят - с едно "h" повече в името) през 1991г. През 1959 Сато-сан вече е част от групата на барабаниста Джордж Кавагучи (заедно със саксофонистите Садао Уатанебе и Акира Миядзауа). Завършва Университета „Кейо“ и през 60-те заминава за „Бъркли Колидж“. В края на десетилетието се завръща в Япония и записва първия си авторски албум - Palladium (1969) заедно с друга легенда на японския джаз - барабаниста Масахико Тогаши (1940-2007). Още на следващата година излиза и албумът му Astrorama, в който лидери на квинтетът са той самият и… Жан-Люк Понти. Малко по-късно изсвирва и партиите на пианото в митичния албум Four Compositions (1973) на Антъни Брекстън.

Следващите две десетилетия са изключително плодотворни за него – пише музиката за психеделично-еротичната аниме-класика, записва няколко албума в трио с Еди Гомес и Стив Гад (включително с участието на Майкъл Брекър), аранжира музика за Хелън Мерил, Кимико Ито, Нанси Уилсън, Арт Фармър; издава дуо албум с друг знаков японски паинист от същото поколение – Йосуке Ямашита; създава формацията Randooga, където му гостуват музиканти от ранга на Уейн Шортър, Алекс Акуня и Нана Васконселос.

През новото хилядолетие на сцена и в студиото негови партньори са някои от най-утвърдените фрий джаз импровизатори на нашето време – Жоел Леандр, Петер Брьоцман, Нед Ротенбърг, Паал Нилсен-Лов, Канг Тае Хуан, Акира Саката, Кен Вандермарк, Отомо Йошихиде... През всичкото това време не престава да записва и солови албуми, а има и няколко знакови записи (основно през 90-те) с музиканти като Владимир Тарасов, Гари Пийкок и Карло Актис Дато.

Пише нова музика и за традиционни инструменти като шакухачи и сацума-биуа. Неговата персона е и прототип на един от героите на разказа Hey, It's a Love Psychedelic! на авторката на научнофантастина литература Изуми Сузуки (1949-1986). Тази неделя, на  октомври, маестро Масахико Сато навършва 83 години.

Партньор на сцената на Сато-сан на концерта на 23 октомври ще е „нашият човек“ в Брюксел – роденият точно 4 десетилетия след маестрото (през 1981г.) авангарден джаз китарист Йотис Дамианидис, отговорен и за създаването на групата Entasis с Акира Саката.

У нас е гостувал още с квартета си с Петрос Дамианидис, Александър Шкорич и Джон Дайкман. Свири във формациите Punk Kong, Dark Ballads, Don Kapot и The Miracle, а през миналото десетилетие за няколко години е дясна ръка на близкия сподвижник на Фела Кути и Тони Алън – афробийт-легендата Огене Кологбо.

Двамата се срещат за първи път в Чиба, Япония, през февруари тази година и след концерта си заедно решават да направят и това кратко ударно турне в Европа през октомври, което включва само четири страни – Белгия, Германия, Гърция и България (в рамките на едноседмичното гостуване на Сато-сан в Европа). 

VIOLONS BARBARES, които ще излязат на сцената на Зала „Сингълс“ на следващия ден – четвъртък (24 октомври), след две турнета в България от 2019г. насам вече може да се каже, че имат своята солидна българска аудитория.

Българинът Димитър Гугов (един от топ-гъдуларите в света, свирил и в Ансамбъла „Филип Кутев“, преди да замине за Франция преди четвърт век), монголецът Енкхжаргал Дандарваанчиг и французинът Фабиен Гуйо създават групата в Страсбург в края на по-миналото десетилетие и оттогава са свирили почти по цялото земно кълбо – Festival du Monde Arabe de Montréal в Канада, Festival Cosmo Jazz Chamonix във Франция, Rain Forest Festival в Малайзия, Viljandi Folk Fest в Естония и още много други. Еднакво убедителни и разтърсващи са и на фолклорни, и на джазови, и на рок и метъл фестивали.

През ноември миналата година „Аларма" организира три от петте концерта на групата в България, на които музикантите представиха четвъртия си студиен (и концептуален) албум, посветен на чудовищата и фантастичните същества в различни части на света и различни древни и съвременни митологии. Персонажите в тези песни, припомняме, са както тукашните караконджули и монголските им еквиваленти, така и същества, подобни на тези от филмите на Хаяо Миядзаки, а и някои съвременни злодеи от непосредствената политическа реалност – в една от песните се пее на монголски – съвсем директно – как чудовището Путин напада Украйна.

И двете вечери – сряда и четвъртък – вратите на Зала „Сингълс“ на НДК отварят за публика в 21:00ч. Концертите започват точно в 21:30ч., а още от 19:00ч. на терасата пред клуба като част от серията на Daydreaming Records & Books на 23 октомври в чест за „добре дошъл“ на Масахико Сато ще звучи японски авангарден джаз от последните шест десетилетия, а на 24 октомври – монголска, тувинска, бурятска, хакаска, якутска и друга азиатска музика с традиции в обертоновото гърлено пеене. Селекцията е на предаването „Аларма“ на БНР, а на събитията ще се продават и ограничено количество билети на по-ниски цени за следващите коннцерти от серията през ноември и декември.

Коментари

Още новини