България и Румъния с известно закъснение започнаха модернизацията на бойните си авиации, които разчитаха до скоро само на старите съветски изтребители. Двете държави избраха различни стратегии, като Румъния се движи чувствително по-бързо, пише в свой материал mediapool.bg
България закупи нови изтребители F-16 Block 70, oт които е доставен към момента само един, докато Румъния предпочете да инвестира в далеч по-евтини изтребители F-16 втора ръка.
Така северната ни съседка подготви прехода към придобиването на изтребители F-35, докато България няма подобна възможност и през следващите най-малко 30 години ще разчита на F-16.
Има чувствителни разлики във финансовите измерения на двете програми, но сделките за въоръжение са много различни и сравненията не са много удачни.
Румъния вече не използва съветски изтребители, докато България ще продължи да разчита на МиГ-29 още години.
Предизвикателствата обаче предстоят, като България вече се сблъска с някои от тях – подготовката на летците, инфраструктурата и значително нарасналите разходи.
Румъния вече има значително по-голям опит, от който може да се ползва България.
В северната ни съседка вече действа и център за подготовка за пилоти, който отваря възможности и за българските Военновъздушни сили.
Двете страни са част от източния фланг на НАТО и засилването му минава през активно сътрудничество между тях. Като в това отношение има много какво да се направи.
Повече от две години за пълното усвояване на машините
Първите шест румънски F-16 (закупени от Португалия) кацнаха в 86-та авиобаза Фетещ (Борча) през септември 2016 г. Общо 12+5 машини бяха закупени от Португалия по два отделни договора.
Тези първи 17 бройки формират 53-та ескадрила във авиобаза Фетещ, югоизточна Румъния.
Румънските F-16 започнаха пълноценна експлоатация и мисии за охрана на въздушното пространство през пролетта на 2019 г.
Това е показателно и за бъдещето на българските ВВС.
До края на годината те трябва да получат общо 8 F-16 от 16 закупени. Това обаче не означава, че България веднага ще се откаже от старите машини MиГ 29.
Според експертни оценки и в България ще са необходими най-малко две години за цялостното усвояване на F-16.
Румъния вече има център за обучение на пилоти
Най-голямото предизвикателство в Румъния е обучението на пилоти.
Страната ще разполага до края на годината с общо 49 F-16, но не и с достатъчно пилоти, за да летят с всички тях.
Известен брой се обучават в САЩ, други са започнали обучение в страната в Европейския център за обучение на F-16, който е създаден през 2023 г. във военновъздушната база Фетещ.
Европейският център за обучение на F-16 в 86-та авиобаза, управляван от румънското Министерство на отбраната заедно с Холандия и Lockheed Martin, е отворен за всяка страна в региона, въпреки че основната му цел бе да обучава украински пилоти на F-16. Досега, от наличната публична информация, повечето пилоти, обучавани там, са били румънски. Първите украински пилоти, обучаващи се там, пристигнаха през септември 2024 г.
Българското министерство на отбраната твърди, че ще има достатъчно подготвени пилоти за F-16, но експерти се съмняват в това.
Според неофициална информация е имало български пилоти, които не са успели да завършат обучението и са били върнати от САЩ.
Очаква се до края на следващата година България да има 14 обучени пилоти за F-16.
Обучението на пилоти ще продължи и след това.
В договорите със САЩ е включено обучението на летателния състав за над 150 милиона долара. По двете споразумения трябва да бъдат обучени общо 32 летци - 14 по първия договор и 18 по втория.
Българският президент Румен Радев, който е бивш командир на ВВС, вече повдигна въпросът дали не е възможно пилотите да бъдат обучавани и в България и други страни от региона, но няма реакция от САЩ и "Локхийд Мартин".
Инфраструктурата: "Граф Игнатиево" продължава да гълта милиони
България има много сериозен проблем и с инфраструктурата за използването на самолетите. Те са настанени в Трета авиобаза, известна като "Граф Игнатиево", но ремонтите и модернизацията и се забавиха драстично и все още не е готова.
Ремонтът на авиобазата трябваше да излезе 150 млн. евро, но поскъпва значително и вече никой не може да изчисли колко общо ще струва. Според различни източни общата цена вече е достигнала 350 млн. евро.
Румъния също модернизира авиобазите си.
Най-амбициозен е проектът за авиобаза в Михаил Когълничану (MK) близо до Черноморието.
Тя ще служи не само като авиобаза, но и като военна база на НАТО със сухопътни сили и допълнителни части. Също така в базата МК САЩ поддържат постоянно присъствие с 1000-2000 войници на ротация, с танкове, бронирани машини и хеликоптери.
Планът е да се похарчат над 500 милиона евро за развитие и разширяване до средата на 30-те години на 21-ви век.
Въпрос на пари
Румъния закупи първите 17 изтребителя F-16 (MLU) от Португалия в два отделни договора в периода 2014-2019 г. Цялата покупка струваше 630 милиона евро и включваше модернизация на самолетите, логистична поддръжка, както и обучение на персонал и пилоти.
През 2022 г. Румъния подписа договор на стойност 400 милиона евро с норвежкото правителство за закупуване на 32 изтребителя F-16, които скандинавската страна извеждаше от експлоатация, за да заменят току-що влезлите в експлоатация F-35.
Самолетите, макар и по-стари от португалските, все още имат летателен ресурс от около 2-3000 часа, което ще им позволи да останат в употреба, докато Румъния постепенно премине към F-35.
Така че общо за 49 употребявани, но модернизирани изтребителя F-16, които ще се използват още 10-15 години, както и за резервни части и програми за модернизация, Румъния плаща около 1.3 милиарда евро - почти половината от сумата, която България плаща за 16 нови F-16.
Ключов елемент в цялата румънска програма F-16 е, че поддръжката на самолетите и голяма част от модернизацията са се извършвали и ще се извършват в съоръжението Aerostar Bacău в източната част на страната.
Как Румъния преминава към F-35 и сравнението с България
Румъния подписа договора за F-35 в края на миналата година: 6.5 милиарда долара за 32 самолета F-35, резервни части, резервни двигатели, логистична поддръжка, персонал и обучение на пилоти, както и боеприпаси.
Очаква се 32-та самолета да влязат в експлоатация след 2030 г. и да сформират две ескадрили, които ще започнат да заменят най-старите от сегашните F-16.
Във втори етап Румъния планира да закупи още 12 F-35, но това все още не е уточнено по никакъв начин. Очаква се до началото на 40-те години на 21-ви век Румъния да разполага с 48 изтребителя F-35 (три ескадрили).
За сравнение България закупи на два транша общо 16 изтребители на обща стойност 2.5 млрд. долара. Параметрите по договора са засекретени, но и официални източници коментираха, че въоръжението няма да е достатъчно.
Общественият дебат
В България програмата за изтребителите F-16 се превърна в основна мишена на проруските кръгове и партии, като около всеки проблем се развива мощна кампания.
В Румъния не е имало подобни скандали.
Преди избора на F-16 е имало обществен дебат за избора дали “Eurofighter“ или “Gripen“ биха били по-добър вариант, но след сключването на сделката вече дискусия. Особено след като публичният дискурс на Министерството на отбраната винаги е бил, че употребяваните F-16 са просто временна мярка, докато Румъния може да закупи и получи F-35.
В България обаче продължава да се повдига темата защо България не е закупила друг тип изтребители.
Заглалвно изображение: колаж на iskrata.bg/архив, пресцентър на Министерство на отбраната на Република България