Криза по разписание: 15 милиона за тишина - временен мир в София, но на каква цена?

Кризата в градския транспорт в София: симптом на по-дълбоки болести

След близо седмица стачни действия, блокади и обществено недоволство, софийският градски транспорт се превърна в арена за политически обвинения, неустойчиви компромиси и неизбежно отлагане на истинските решения. В центъра на бурята: кметът Васил Терзиев, финансовият заместник-кмет Иван Василев, синдикатите и лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов.

15 милиона лева – спасение или отлагане на колапс?

Правителството, в лицето на премиера Росен Желязков, обяви отпускането на 15 млн. лв. чрез преструктуриране на разходи по централния бюджет – мярка, наречена "оптимална и необходима" в контекста на матурите и социалното напрежение. Според кмета Терзиев обаче, това е временен жест, който няма да промени факта, че системните проблеми в транспорта се трупат от години.

„Създадоха си кризата, решиха си я“, заяви той с явен намек към политическите сили, които днес подкрепят решението, но вчера са създавали модела, довел до него.

Иван Василев: Без реформа и 100 млн. няма да стигнат

Според заместник-кмета по финанси Иван Василев, проблемите в транспорта няма да се решат с инжекции от 15 или дори 100 млн. лева, ако не бъдат реализирани дълбоки структурни промени: сливане на четирите транспортни дружества, намаляване на администрацията и нов модел на финансиране, който да премахне зависимостта от Центъра за градска мобилност. Василев говори за необходимост от нов подвижен състав – 120 автобуса, 75 тролея и 58 трамвая – и подчерта, че политическата воля за реформа липсва.

Борисов: Това е криза, която можеше да бъде избегната

В паралелно медийно участие лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов настоя, че партията му няма участие в протестите, като нарече ситуацията „скандал“, породен от липса на комуникация и адекватност от страна на кмета. „Представете си 10 деца да не стигнат до матура – какъв скандал“, заяви той, изразявайки подкрепа за действията на премиера, но упреквайки Терзиев, че не е потърсил подкрепа от Общинския съвет.

Между реформата и популизма

Докато Терзиев предупреждава, че при исканото увеличение на възнагражденията „октомври месец няма да има пари за заплати“, синдикатите настояват за поетапно увеличение от 300 лв. и осигуряване на условия, които ще задържат шофьорите. Вицепрезидентът на КНСБ Тодор Капитанов посочи, че стачката е крайна мярка след месеци на компромиси, и определи като „непремерено“ изказването на кмета, че протестиращите „държат за заложник цял град“.

София в задънена улица

Докато общественото напрежение се използва за политически дивиденти, жителите на столицата плащат реалната цена – в загубено време, несигурност и усещане за институционално безсилие.

София не може да продължи да бъде заложник на противопоставяния, партийни тактики и спорадични "спасителни" маневри. Столицата на европейска държава заслужава устойчив, прозрачен и професионално управляван транспорт – и решения, които надхвърлят политическия хоризонт на следващите избори.

Заглавно изображение: колаж на iskrata.bg/архив, пресцентър на Столична община/canva

Коментари

Още новини