Криза в развитие: София между диалог и блокада

Столицата в задънена улица: стачка, компромиси и търсене на изход

Шестият ден от блокадата на наземния градски транспорт в София премина под знака на напрегнато очакване и взаимни обвинения. Докато ученици се подготвят за държавни зрелостни изпити, кметът Васил Терзиев призова за диалог, а синдикатите настояват, че са направили достатъчно отстъпки.

„По мои наблюдения градски наземен транспорт няма“, заяви Терзиев, като подчерта, че протестиращите нямат намерение да възстановят транспорта дори за матурите. Той обяви, че ще покани синдикалните представители на среща, за да „препотвърди позицията си и да начертае път напред“.

Разговори със закъснение и без конкретика

Кметът се оплака, че исканията на стачкуващите са необосновани и липсва конкретика как увеличението на възнагражденията ще бъде реализирано. По негови думи предложението му за допълнителни 100 лв. към заплатите и 100% бонус за шофьори и сервизни работници би довело до дефицит от 55 млн. лв. в транспортната рамка. Частично компенсиране е възможно, ако държавата отново финансира охраната на метрото с 20 млн. лв., както е правено досега.

„Това, което има значение, е с какво си тръгваш вкъщи в края на месеца“, подчерта Терзиев, отбелязвайки, че системата има нужда от комплексен подход, а не от едностранни искания.

Отговор на протестиращите: „Японска стачка“, компромиси и обвинения

Синдикатите също дадоха пресконференция пред сградата на Столична община. Вицепрезидентът на КНСБ Тодор Капитанов заяви, че са направили над 30% отстъпление от първоначалните искания – от 400 на 300 лв., от началото на годината до април. Той обвини общината в липса на диалог и заяви, че комуникацията се е провеждала основно чрез медиите.

„Събрахме нужния брой подписи и сме готови да задвижим административна процедура за безсрочна стачка на четирите дружества“, заяви Капитанов, добавяйки, че протестиращите ще получат възнаграждение, тъй като стачката е от типа „японска“ – присъстват на работните си места, но не изпълняват задълженията си.

Синдикатите настояват, че протестиращите не са „извивачи на ръце“, а хора, които търсят решение чрез социален диалог. Те сравниха ситуацията с избора на папа – „влизаме и не излизаме, докато няма решение“.

Кой носи отговорността?

„Не сме ние заложници – заложници са софиянци“, каза Терзиев и подчерта, че не може целият бюджетен ресурс на града да бъде насочен към една система. Представители на синдикатите определиха неговите изказвания като непремерени и настояха, че реакцията на обществото е несправедлива спрямо хората, които търсят по-добри условия на труд.

Председателят на Федерацията на транспортните синдикати Александър Шопов заяви, че и служителите от „Метрополитен“ подкрепят протестиращите и също събират подписка за евентуална стачка.

Какво следва?

Наземният транспорт остава блокиран, а напрежението се засилва. Призивите за диалог се сблъскват със структурни ограничения и недоволство от всички страни. В центъра на уравнението остават не само заплатите, но и дългосрочните проблеми: липса на шофьори, остаряла инфраструктура, недофинансиране и отсъствие на визия за устойчиво развитие на градския транспорт.

София е в задънена улица – и изходът ще изисква не просто компромиси, а политическа воля, ясни разчети и дългосрочна отговорност. Дали ще я видим – предстои да разберем, но това, което е ясно е - решението не е само в ръцете на кмета Терзиев, а и в ръководствата на дружествата и СОС.

Заглавно изображение: колаж на iskrata.bg/архив, пресцентър на Столична община

Коментари

Още новини